رئیس‌جمهور قزاقستان:

اوضاع غزه به سطح فاجعه نزدیک می‌شود 

رئیس‌جمهور قزاقستان گفته است که وضعیت انسانی در غزه در حال نزدیک شدن به سطوح فاجعه‌بار است و وضعیت خاورمیانه مایه نگرانی شدید است.

قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان روز دوشنبه گفت که وضعیت انسانی در غزه، جایی که اسرائیل از ماه اکتبر تاکنون بیش از ۳۶۴۰۰ فلسطینی را کشته (به شهادت رسانده) است، به سطح فاجعه بار نزدیک می‌شود.

توکایف روز دوشنبه در دیدار با کشور‌های عضو سازمان پیمان امنیت جمعی در بزرگترین شهر قزاقستان، آلماتی، گفت: «تقریباً همه سازمان‌های بزرگ بین‌المللی وضعیت بشردوستانه در فلسطین را غیرقابل قبول خوانده‌اند. در واقع، این به فاجعه نزدیک می‌شود و سطح تهدید در خاورمیانه را تشدید می‌کند.»

توکایف به ویژه به وضعیت خاورمیانه به عنوان یکی از نگرانی‌های جدی اشاره کرد و گفت که صد‌ها نفر همچنان در نوار غزه جان خود را از دست می‌دهند و به شدت مجروح می‌شوند.

وی موضع قزاقستان در خصوص ایجاد کشور فلسطین به پایتختی بیت المقدس شرقی بر اساس راه حل دو دولتی را تکرار کرد.

رئیس جمهور قزاقستان همچنین از تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۱۰ مه که حق فلسطینیان برای عضویت در این سازمان را به رسمیت می‌شناسد، استقبال کرد.

حماس اعلام کرده است از صحنه سیاسی فلسطین هرگز خارج نخواهد شد و در رابطه با طرح پیشنهادی آمریکا برای آتش‌بس و مبادله اسرا نوعی گمراه‌سازی و فریب وجود دارد.

روز جمعه، بایدن از یک طرح سه مرحله‌ای آتش‌بس رونمایی کرد که به عنوان پیشنهاد رژیم اسرائیل مطرح شد. این طرح سه مرحله‌ای شامل آتش‌بس کامل، خروج نیرو‌های این رژیم از نواحی پرجمعیت در غزه، آزادی برخی از اسرا و تحویل اجساد برخی اسرا، بازگشت غیرنظامیان فلسطینی به منازلشان در غزه، افزایش کمک‌های انسانی در مرحله اول؛ پایان دائمی خصومت‌ها، تعامل برای آزادی اسرای باقی‌مانده، خروج نیرو‌های رژیم اسرائیل از غزه در مرحله دوم و طرح عمده برای بازسازی غزه، تحویل اجساد اسرا به خانواده‌هایشان در مرحله سوم است.

با این حال، این پیشنهاد با واکنش برخی از اعضای راست افراطی کابینه رژیم اسرائیل مواجه شده است که بر نتانیاهو فشار می‌آورند تا آن را نپذیرد.

مترجم: اعظم پورکند

برچسب ها: قزاقستان ، جنگ غزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
از نظر ایشون فاجعه به چی میگن و دیگه چه بلایی باید سر مردم بیاد تا بگیم فاجعه شده ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
حمله ارتش اسرائیل جنایتکار به اردوگاه آوارگان رفح، اجرای قانون جنگل بود
۰۹:۱۶ ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
حمله ارتش اسرائیل جنایتکار به اردوگاه آوارگان رفح، اجرای قانون جنگل بود
Iran (Islamic Republic of)
رژیم صهیونیستی مناطق مرزی لبنان را با بمب‌های فسفری هدف قرار داد
۰۹:۱۶ ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
رژیم صهیونیستی مناطق مرزی لبنان را با بمب‌های فسفری هدف قرار داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
ارتش اسرائیل جنایتکار از 15 مهر ماه سال 1402 تاکنون و با کمک، حمایت و پشتیبانی همه جانبه ارتش آمریکا جنایتکار و در سایه سکوت بی شرمانه سازمان های بین المللی خیانتکار در غزه مرتکب جنایت جنگی و نسل‌کشی شده است.
ارتش آمریکا جنایتکار و «بایدن وحشی» مسئول جنایت رفح هستند.
آخرین اخبار